150 Years Netherlands

Remote Inspections bij Enerpac: universele oplossingen voor verbeterde klantgerichtheid

06/06/2018

Er bestaan verschillende technologieën voor verschillende soorten van remote inspecties. Van drones en robots tot het gebruik van smartphones. Het laatste is de meest handzame en door Enerpac, wereldwijde marktleider in hydraulische hogedrukgereedschappen en producten, inmiddels omarmd en heeft deze technologie als standaard testinspectie geïmplementeerd.

Er bestaan verschillende technologieën voor verschillende soorten van remote inspecties. Van drones en robots tot het gebruik van smartphones. Het laatste is de meest handzame en door Enerpac, wereldwijde marktleider in hydraulische hogedrukgereedschappen en producten, inmiddels omarmd en heeft deze technologie als standaard testinspectie geïmplementeerd.

Wel of niet Remote inspecteren?

Maar hoe werkt remote inspections met een smartphone en wanneer kun je deze manier van inspecteren inzetten? In dit geval gaat het inspecteren met een smartphone om het live streamen (van audio en video) van een inspectie door een getraind lid van het kwaliteitsteam van een fabrikant waarbij een Lloyd’s Register (LR) surveyor vanaf een andere locatie meekijkt. Klanten en belanghebbenden kunnen op andere locaties een factory test/inspectie in realtime bekijken en eventueel de opname op een later tijdstip terugkijken. Omdat de LR surveyor op een andere locatie is, wordt het geteste product door de fabrikant voorzien van een speciale fraudebestendige markeringssticker die de LR surveyor registreert op de documentatie. 

float - Enerpac3

LR is volop bezig om bij dit soort “supply-chain” inspecties cameratechnologie in te zetten en kennis op te doen over hoe deze verder te ontwikkelen. Het is de moeite waard om te bekijken welke toepassingsgebieden hier geschikt voor zouden kunnen zijn, zoals bij inspecties die onder bepaalde wetgeving vallen en waarbij een geaccrediteerde keuringsinstantie vereist is, zoals het Warenwet Besluit Drukapparatuur (WBDA 2016). Met de Raad voor Accreditatie (RVA) gaat LR bespreken welke toepassingsgebieden mogelijk in de toekomst hiervoor in aanmerking kunnen komen. 

Enerpac is wereldleider en om die positie te behouden in de nichemarkt waarin zij opereren, is het cruciaal om klanten innovatieve oplossingen te bieden die de productiviteit verhogen, kosteneffectief zijn en het werk veiliger en gemakkelijker uit te voeren maken. Best een behoorlijke klantbelofte, zou je zeggen. Door het standaard implementeren van remote inspecties op hun producten, plakken ze daar nog maar eens nog een klantbelofte aan vast: gemak.

De uitdaging van Enerpac

De technologische, innovatieve oplossingen bieden zich steeds sneller aan en dat heeft impact op de vraag en het verwachtingspatroon van de klant. Daarnaast neemt de behoefte naar flexibiliteit toe. Ook Enerpac merkt de toenemende vraag van klanten naar het doortesten en het witnessen van producten, zeker als het grotere investeringen betreft. Zo’n inspectie brengt gewoonlijk toch wat logistieke rompslomp met zich mee.  Zeker als de klant zich in het buitenland bevindt, kan dat een hele uitdaging zijn. 

Peter Brueker, Sales Coordinator bij Enerpac, vertelt hierover: “De technologische ontwikkelingen (Internet of Things) zorgen ervoor dat men steeds meer verwacht van ons, hun leverancier. Dat vereist van ons dan weer dat we innovatiever omgaan met onze interne processen, zoals bijvoorbeeld op ons productie- en kwaliteitsafdeling. Eén van de aspecten daarvan zijn de inspecties. Vanwege de uitgebreide kennis op het gebied van internationale normen, codes en regelgeving in deze nichemarkt werken we al bijna 30 jaar samen met Lloyd’s Register (LR). Maar traditionele inspecties zijn vaak lastig op het laatste moment in te plannen. Remote inspecties met smartphones bieden dan uitkomst.”

Inspecteren met cameratechnologie

Bij inspecties staat veiligheid voorop en inspectiemateriaal moet voldoen aan de gestelde eisen. Zeker ook in het geval van cameratechnologie. Belangrijk punt was dat de medewerker van de fabrikant die de inspectie uitvoerde niet snel afgeleid werd en op cruciale momenten zijn handen vrij zou kunnen hebben. Dus behalve een smartphone met een hoogwaardige camerafunctie, schafte men een headset aan en een statief die onder ook onder minder gunstige weersomstandigheden blijft staan. 

Maar Enerpac keek ook naar hun eigen interne processen. Hun eigen testprotocollen werden in overleg en met goedkeuring van LR herzien en afgestemd. Nieuwe richtlijnen waren van invloed op deze wijzigingen en testen moesten binnen dat spectrum blijven. Dat betekende ook dat men bijvoorbeeld de testtekeningen kritisch moest bekijken en eventueel aanpassen (zoals bijvoorbeeld de testduur en test gewicht).

Als derde en laatste werd een overleg ingepland met de kwaliteitsmedewerkers van Enerpac die de inspecties uitvoerden om een korte training te krijgen, de protocollen en de inspectie schematisch door te nemen.

Krachtige resultaten 

De eerste inspectiepilot verliep soepel. Met behulp van een app op de smartphone maakte de kwaliteitsmedewerker op de testlocatie in Hengelo verbinding met een surveyor van LR op het LR hoofdkantoor in Rotterdam en volgde zijn instructies op. Men testte meerdere strandjacks (hydraulische componenten) tegelijkertijd, dus tijd-technisch was dat zeker een voordeel. Ook ontdekten ze dat ze zelf konden bepalen wat ze als eerste en laatste konden laten zien en hoe men de final check (een visuele inspectie om te verifiëren dat er geen lekkages zijn of visuele afbreuk is alsmede controle op het LR-slagnummer en Enerpac referentie) wilde uitvoeren.
float - Enerpac1Andere voordelen:

  • Gemak van logistieke flexibiliteit;
  • Besparing op inspectie- en reiskosten;
  • Effectiever productieproces en snellere levering naar eindgebruiker;
  • Sneller reageren op specifieke wensen van de eindgebruiker;
  • Verbeterde beschikbaarheid van het bewijsmateriaal voor de eindgebruiker.


Mart Hinnen, general manager bij Enerpac zegt: “Remote inspecties geeft ons de kans onze klanten nu sneller tevreden te stellen. We zijn hiermee in staat slagvaardiger om te gaan met de klantwens terwijl het gemak is toegenomen. De kwaliteit van inspectie is op hetzelfde niveau als een persoonlijke inspectie maar de beschikbaarheid van het bewijsmateriaal is toegenomen. Onze klant kan nu kiezen of hij live meekijkt of het bewijsmateriaal van de test later terugkijkt wanneer het hem uitkomt. Het is echt een win-win situatie voor ons en onze klant.“ 

Mocht u meer informatie willen ontvangen over hoe remote inspecties u en uw klant kan helpen, neem dan contact op met onze Customer Service afdeling via het contactformulier op onze website of telefonisch via 010-2014200. 

Via onze nieuwsbrief kunt u op de hoogte gehouden worden van de laatste ontwikkelingen rondom remote inspections.